V Tatrách aktuálne realizujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR)
rekonštrukciu ozubnicovej trate medzi železničnými stanicami Štrba a
Štrbské Pleso. Po zrekonštruovanej trati budú už budúci rok premávať
nové hybridné vozidlá. Ide o päť ozubnicových jednotiek a jeden
multifunkčný rušeň, ktoré pribudnú do vozidlového parku ZSSK v prvom
kvartáli 2021.
Diaľkové vlaky zároveň budú mať od 13. decembra nové názvy. ZSSK
prechádza od jednotlivých, respektíve komerčných pomenovaní k jednotnému
názvosloviu podľa liniek a k zaužívaným názvom pribudnú nové.
Na linke Bratislava – Dunajská Streda – Komárno bude po takmer deviatich
rokoch opäť jazdiť ZSSK. V spolupráci s rakúskymi ÖBB zabezpečí dopravu
na tejto linke 59 vlakmi. V pracovných dňoch bude v čase dopravnej
špičky medzi Bratislavou a Komárnom 60-minútový takt, v úseku Bratislava
– Dunajská Streda 30-minútový takt a v úseku Bratislava – Kvetoslavov
20-minútový takt. Cestujúcim bude zároveň ZSSK pri meškaniach garantovať
odškodnenie zaplateného cestovného.
Cestujúci zo Žilinského a Trenčianskeho kraja súčasne môžu očakávať nové
elektrické nízkopodlažné jednotky, ktoré postupne nahradia aktuálne
jazdiace staršie vozidlá. Na južnej trase bude cestujúcim k dispozícii
minibar. Prísľub, že služba občerstvenia bude od nového cestovného
poriadku pre cestujúcich dostupná, dal ministrovi dopravy Andrejovi
Doležalovi (nominant Sme rodina) generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.
Pilotná prevádzka minibaru na linke Bratislava – Zvolen – Košice bude
spustená v štyroch vlakoch.
Ani nasledujúci rok podľa Hlubockého nebude ľahký. "Verím však, že
minimálne druhá polovica roka 2021 nám umožní vrátiť sa k obvyklému
životu. A ak budú letné prázdniny a budúca zima bezpečné a bez nového
koronavírusu, veľmi verím našim top novinkám, autovlaku do Splitu a
alpskému expresu, že pomôžu ľuďom zabudnúť, že tu v roku 2020 vôbec
nejaký COVID-19 bol," skonštatoval.
Novinkou by teda mal byť, ak pandemická situácia dovolí, nový autovlak
z Bratislavy do Splitu. Ten má premávať dvakrát týždenne počas letnej
sezóny, od 18. júna do 10. septembra 2021. Medzi novinkami má byť aj
celoročný priamy vlak, ktorý spojí Bratislavu s rakúskym mestom
Mürzzuschlag, ktoré sa nachádza v schneeberských Alpách. Trasa vlakov
EuroCity (EC) 130 a EC 131 (Budapešť – Bratislava – Varšava) by mala byť
predĺžená až do alebo z Brestu v Bielorusku, kde bude vytvorený prestup
na hotelový vlak do, respektíve z Minska aj Moskvy.
V medzištátnej doprave bude podľa Kováča aj naďalej premávať šesť
rýchlovlakov. Jeden pár rýchlovlakov Railjet xpress spája Slovensko s
Rakúskom a Švajčiarskom, dva páry rýchlovlakov SC Pendolino jazdia medzi
Slovenskou a Českou republikou.